nedeľa 31. júla 2016

PREČÍTANÉ ZA JÚL 2016

Ako tento mesiac prebehol tak rýchlo? Vždy pred letom si hovorím, že tento rok si to leto už naozaj užijem, konečne sa opálim (haha no jasne)... Problém je, že keď si mám vybrať, či sa ísť pražiť na preplnené kúpalisko alebo zostať v pokoji domova s knihou, môžete hádať, čo si vyberiem. Ale to je OK. Budem si užívať, čo ma baví. Tento mesiac som dokonca vymaľovala izbu, čiže #produktivita. Okrem toho sa mi podarilo prečítať 8 kníh a jednu samostatne vydanú časť knihy (aj keď na tú sa snažím radšej zabudnúť).

1. Zenith (The Androma Saga #1) - Sasha Alsberg, Lindsay Cunnings

V tomto prípade ide o zmieňovanú samostatne vydanú časť knihy. Pozrite na tú obálku. Taký krásny cover musí mať predsa kvalitný obsah, že? Bohužiaľ nie v tomto prípade. 
Do prvotného literaráneho počinu booktuberky Sashy Alsberg (abookutopia) som vkladala veľké nádeje. A obavy. Predsalen knihy youtuberov majú tendenciu byť vydané viac kvôli popularite ako kvalite, no predsalen Sasha študuje kreatívne písanie a táto kniha je spoluprácou s už skúsenou autorkou Lindsay Cunnings. Preto bolo ešte zarážajúcejšie zistiť, že konečný produkt je zle zeditovaný, pôsobí nedokočenie, miestami nedáva zmysel a čiastočne sa zdá byť plagiarizovaný. Hlavná hrdinka totž veľmi pripomína (vzhľadovo aj charakterom) všetkým známu Celeanu Sardothien zo série Trón zo Skla. Iba vo vesmíre.
Dej sa snaží predstaviť čitateľovi svet a postavy, no veľmi nešťastným spôsobom. Autorky na nás doslova hádžu kvantá informácií a mien, v ktorých nie je možné orientovať sa a na druhej strane nás nechávajú tápať ohľadom základných informácií. 
Pre mňa veľké sklamanie a hodnotenie 1/5.

2. A Court of Mist and Fury - Na Dvore z Hmly a Besu - Sarah J. Maas



Po sklamaní zo Zenithu som si potrebovala napraviť chuť a teda som siahla po Sarah. J. Maas. Wow. Táto kniha je dokonalá. Mám na §u celú recenziu, no v skratke - ide o niečo úplne iné ako je prvá časť série. Tu sa nám charaktery vyvíjajú do neskutočných rozmerov, prostredie je úžasne a dej originálny a rýchly. Ak ste si obľúbili sériu Trón zo skla, určite dajte šancu aj tejto. Treba však podotknúť, že v tomto prípade ide o "dospelejšiu" fantasy s pomerne explicitnými scénami. No pre mňa zatiaľ rozhodne najlepšia kniha roka. 5/5

3. In Cold Blood (Chladnokrvne) - Truman Capote


Rovnako na túto knihu mám samostatnú recenziu, takže stručne: Truman Capote sa stal vydaním tejto knihy priekopníkom žánru True Crime, ktorý románovou formou opisuje skutočné zločiny. Spolu so svojou sesternicou, taktiež sposovateľkou Harper Lee (Ako zabiť vtáčika) osobne navštívili a skúmali miesto činu a sústredili sa na dopad zločinu tohto druhu na malé americké mestečko, kde každý každého pozná. 
Priaznivci žánru túto knihu určite ocenia, pre mňa 3/5 - hlavne kvôli nekonečným opisom, ktoré síce neuveriteľne približovali atmosféru, no spomaľovali dej.

4. Crown of Midnight (Koruna z temnoty) - Sarah J. Maas


(Knihu na fotke veľmi nevidno, ale sľubujem, že je to ona :D)
Po fantastickom zážitku z predchádzajúcej knihy od Sarah J. Maas som jednoducho potrebovala viac. (aj keď Rhysand sa nahradiť nedá :'(  ) A druhá časť série Trón zo skla ma príjemne prekvapila. Sarah je majsterka ľúbostných trojuholníkov a nesklamala ani teraz. Dej je oveľa akčnejší, postavy prepracovanejšie, Celeana viac badass ako kedykoľvek. A ten záver. Ohh. 5/5

5. And I Darken - Kiersten White


Keď som počula, o čom je táto kniha, tak som rátala dni do jej vydania (naštastie wishlist na bookdepository zobrazuje dni do vydania automaticky, takže v skutočnosti som nemusela rátať, ale bola by som odhodlaná!). Podľa popisu teda malo ísť o fantasy z čias Ottomanskej ríše (!) sledujúce osudy Vlada Nabodávača, a.k.a Draculu (!). Že?! Znelo to super. No skutočnosť bola trošku inde. V prvom rade - nešlo o fantasy. Táto kniha je typická historická fikcia z čias Ottomanskej ríše, zobrazujúca nepriaznivú situáciu ženy vo svete mužov. Hlavná hrdinka Lada je dcéra Vlada Nabodávača (ktorý je v deji iba minimum času), ktorý ju pre zaistenie svojej vlády vo Valašskom kráľovstve v podstate predal Turkom (aj keď nie za peniaze). Čiže žiadne fantasy. Ani nabodávanie. ALE napriek tomu bola táto kniha veľmi kvalitne napísaná a ak máte radi historickú fikciu alebo obdobie Ottomanskej ríše, určite jej dajte šancu. Alebo aj ak o týchto veciach neviete nič ako ja. Lada je silná ženská hrdinka, ktorá napriek tomu, že je žena v čase mužov - dokáže si poradiť. Lebo musí. Je tvrdá a drsná, no múdra - a robí všetko preto, aby prežila medzi vlkmi. 4/5 

6. Will Grayson, Will Grayson - John Green


Čo by to bol za mesiac bez kúska contemporary a ktorý autor tohto žánru je lepší než John Green? Knihu Will Grayson, Will Grayson som mala vyhliadnutú už dávnejšie, hlavne preto, že dej sa sústredí okolo LGBT, čo považujem za tému, o ktorej treba písať. 
Zo začiatku tejto knihy som bola ale veeeľmi zmätená. Ale asi tak na strasne 150 prišiel heureka moment, keď som všetko pochopila a odvtedy som milovala každé slovo. Tiny je postava, ktorú chcem vo svojom živote navždy :D Chcem ho domov a starať sa o neho a pozerať s ním muzikály a dávať si pleťové masky. Pre tých, čo ho nepoznajú - Tiny nie je vôbec "tiny" ale "dobre stavaný" chlapec s obrovským srdcom, ktorý píše školský muzikál o svojom živote a jeho najlepší priateľ je práve Will Grayson. Obaja dospievajú a prežívajú prvé lásky a všetko je to krásne, ale aj smutné, ale hlavne krásne a milé. A chcem viac, John Green, počuješ? Chcem viac. Viac Tinyho! Viac Tinyho! 5/5 - Možno mám túto knihu dokonca radšej ako Papierové mestá

7. Lady Midnight - Cassandra Clare


K.O.N.E.Č.N.E. som sa prepracovala všetkými knihami Cassandry Clare z prostredia tieňolovcov a dostala som sa ku knihe, kvôli ktorej som začala čítať Nástroje Smrteľníkov (najlepšie rozhodnutie!). Avšak, asi kvôli nadmerným očakávaniam, Lady Midnight bola trošku sklamaním. Je to síce veľmi dobrá nadpriemerná kniha, mala som pocit, že veľa vecí sa v nej opakovalo - udalosti z Nástrojov smrteľníkov, ale aj myšlienky postáv samotnej knihy. Tieto vnútorné dialógy spomaľovali dej a boli úplne zbytočné. Keby autorka tieto časti vynechala, kniha by bola pre mňa určite 5/5, 100%. Takto iba 4/5. Super však bolo prepojenie s Edgarom Allanom Poe-om a mojou obľúbenou básňou - Annabel Lee - zato všetky palce hore.


8. Aristoteles a Dante spoznávajú svet a tajomstvá vesmíru - Benjamin Alire Sáenz


Kriticky chválený YA contemporary LGBT román o dospievaní dvoch chlapcov, hľadaní lásky a tajomstiev sveta. Na rozdiel od Johna Greena však tento pôsobí o niečo temnejšie. No o to reálnejšie. Štýl písania je však veľmi "Greenovsky" poetický, no zároveň jednoduchý. Ak ste prečítale všetky Greenove knihy a hľadáte niečo podobné, táto kniha je tá pravá.

9. My Lady Jane - Cynthia Hand, Jodi Meadows, Brodi Ashton


Wow. Historická fikcia s prvkami fantasy o Lady Jane Grey a Anglicku v 16. storočí. A jedna postava je kôň. Teda aby som bola presná - cez deň kôň a v noci človek. 
Táto kniha bola perfektným ukončením mesiaca. Tak ako pri nej som sa už dávno nezasmiala, ani tak nahlas. Aby bolo jasné, o čom hovorím - krátka demonštrácia (ide o venovanie z tejto knihy, voľný preklad):
"Venovanie: Pre všetkých, ktorí vedeli, že na tých dverách bolo dosť miesta aj pre Leonarda DiCapria." Pravdepodobne najlepšie venovanie v histórií všetkých venovaní. Autori, poznačte si to.
5/5
P.S.: Autorka knihy, Jodi Meadows, mi lajkla túto fotku na instagrame, čiže zmysel môjho života bol naplnený

dancing excited great awesome happy dance

Taakže každomesačný súhrn:
Počet prečítaných kníh: 9
Žánre: fantasy 4, scifi 1, contemporary 2, historická fikcia 1, true crime 1
Najlepšia kniha: A Court of Mist and Fury (Sarah J. Maas)
Najhoršia kniha: Zenith (S.Alsberg, L.Cunnings)

Čo ste čítali vy?
thinking hmm dave chappelle chappelle show




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.