štvrtok 6. apríla 2017

STRANGE THE DREAMER - LAINI TAYLOR // RECENZIA

Po úspechu série Daughter of smoke and bone (u nás vyšla ako Dcéra dymu a kostí) všetci očakávali od autorky niečo veľké. A Strange the Dreamer rozhodne nesklamal.

"Bolo to nemožné, samozrejme. Ale kedy to odradilo snívajúceho od snívania?"

Ako názov napovedá, toto originálne high fantasy dielo je zvláštne. A plné bohov, príšer a ľudí, ktorí môžu byť oboje. Začiatok bol veľmi silný, prvých 60 strán som prečítala jedným dychom, no potom bol dej čím ďalej bizardnejší a chvíľku trvalo, kým sme boli opäť na jednej vlne. Niekoľko recenzentov tvrdí, že knihu neboli schopní dočítať, čo predpokladám, že sa stalo práve kvôli tejto mätúcej časti knihy (ešte sa k nej vrátime), no keď sa za ňu dostanete, rozhodne nebudete ľutovať.

Príbeh sa odvíja okolo postavy Lazsla Strangea, ktorý je sirota a žije v kláštore, no šťastnou náhodou sa raz dostane do knižnice, ktorá ho priam pohltí "a koho knižnica pohltí, toho si radi nechávame". Tak sa Lazslo stáva knihovníkom (knihy, veľa kníh!). A nielenže má tento osirelý mladík rád príbehy, ale je nimi úplne posadnutý. Hlavne legendami o "stratenom meste", Tyzerkane, o ktorom už stovky rokov nikto nepočul. Zistiť o tomto meste čo najviac je Lazslovým snom, ktorý sa nečakaným zvratom udalostí môže stať dokonca skutočnosťou.

Lazslo je ako postava skvelý, no vadilo mi jeho meno, tak ako väčšina mien v celej knihe. Buď sú príliš bežné na fantasy (ako Lazslo) alebo príliš zložité (Tyzerkane) alebo sa jednoducho príliš podobajú jedno na druhé a potom neviete rozlíšiť, ktorá postava je ktorá. Avšak ich charaktery sú napísané perfektne. Laszlo je naivný a neskúsený, no dobrosrdečný, čo je samozrejme doložené tým, že celý život strávil v kláštore alebo v knižnici, a teda sa nestretol so zlom vo svete. Ale ani so ženou, čo je v podstate veľmi milé.

Kniha nám však ponúka aj druhú dejovú líniu, ktorá (minimálne zo začiatku) nebola ani zďaleka taká dobrá ako Lazslova. Tu je hlavnou hrdinkou Sarai (jej meno sa mi výnimočne páčilo) a ostatní "bohovia". Všetko je však veľmi chaotické, bizardné a úplne in medias res, takže čitateľ má miestami problém sledovať zámer autora. Zo Sarai sa však ďalej v príbehu stáva omnoho rozvinutejšia postava, ktorá bojuje proti nenávisti a zbytočnej túžbe po pomste, čo pokladám za dôležitú tému.

Jediný väčší problém, ktorý som mala s motívmi v knihe, bol príliš často využívaný tróp, keď určitá skupina postáv má nejaké schopnosti - "dary", ktoré sú vrodené a u každého majú inú podobu. Hneď ma napadá niekoľko kníh s úplne rovnakým námetom, medzi inými aj nedávno publikované a často (aj z tohto dôvodu) kritizované Zárezy smrti // Čáry života Veronicy Roth alebo Som roztrieštená od Tehereh Mafi. Rovnaký tróp využíva aj Rudá královna Victorie Aveyard. Našťastie tu nie je tento motív centrálnym bodom príbehu, ako je tomu v spomínaných knihách, no aj tak by som radšej videla niečo iné.

Jednou z najsilnejších stránok knihy je štýl písania autorky, ktorý je nádherne zasnený a lyrický, bez toho, aby bol prehnaný alebo patetický. Keď opomeniem spomínaných kritických niekoľko desiatok strán na začiatku druhej dejovej línie, tak sa kniha číta veľmi prirodzene a rýchlo, dokonca ju ku koncu nebudete vedieť odložiť.

Stručne o knihe

Názov: Strange the Dreamer
Autor: Laini Taylor