nedeľa 1. októbra 2017

PREČÍTANÉ ZA SEPTEMBER 2017 // MINIRECENZIE


Ďalší mesiac je tu a s ním aj zhrnutie všetkých prečítaných kníh. Viac ako polovicu septembra ( 18 dní) som bola na dovolenke v Taliansku, takže na čítanie nebolo až tak veľa času. Ale podarilo sa mi prečítať knihy, ktoré už mám dávno odložené na prečítanie, a dokonca dočítať jednu sériu, takže som spokojná. 
P.S.: Ak chcete nakuknúť na fotky z mojej dovolenky, sú na mojom osobnom instagrame @andreasalayova (môj bookstagram je @krachela).

Toto sú všetky knihy, ktoré som prečítala v septembri!

1. Siréna (The Siren) - Kiera Cass



Počet strán: 267
Žáner: YA fantasy
Dátum vydania: 2009 (ANG), 2017 (CZ aj SK)
Hodnotenie na GR: 3,78/5* (33 000+x)
Moje hodnotenie: 4/5*

Čo lepšie čítať na pláži ako Sirénu? Práve preto som si túto knihu odkladala viac ako pol roka špeciálne na túto príležitosť. Kieru Cass poznám ako autorku viac menej "guilty pleasure" literatúry, veľmi populárna je jej séria Selekcia, ktorej prvé tri časti som prečítala v priebehu dvoch dní. Lenže Siréna nemala ani zďaleka také nadšené ohlasy ako Selekcia a veľa čitateľov ju označovalo za sklamanie. Tak som k čítaniu pristupovala s veľmi nízkymi očakávaniami, čo sa zrejme vyplatilo, lebo v konečnom dôsledku sa mi kniha páčila, dokonca ma prekvapila. No kľúčové bolo nič od nej nečakať, lebo od Selekcie má rozhodne ďaleko. Hlavná hrdinka, Kahlen, sa stane sirénou a jej úlohou je 100 rokov slúžiť Oceánu a lákať ľudí do jeho hlbín. Samozrejme hlavným motívom je romantická zápletka, no dôležité je aj priateľstvo a zobrazenie spoločnosti. Záver sa dá ľahko očakávať, no mne osobne to nejako nevadilo. Treba však podotknúť, že na rozdiel od Selekcie, Siréna je pomerne smutná kniha, rozoberá ťažké témy, takže ak hľadáte ľahké a pozitívne čítanie podobné Selekcií, po Siréne radšej nesiahajte.

2. The Lovely Bones / Pevné pouto / V mojom nebi - Alice Seabold




Počet strán: 328
Žáner: mysteriózne, krimi
Dátum vydania: 2002 (ANG), 2003 (SK), 2008 (CZ)
Hodnotenie na GR: 3,78/5* (1 674 000+x)
Moje hodnotenie: 3,5/5*

Túto knihu som objavila na zozname toho najlepšieho z YA literatúry, čo ma hneď zaujalo, lebo predtým som o knihe ani o autorke nič nevedela. Potom som zistila, že kniha bola v roku 2009 aj sfilmovaná a film režíroval Peter Jackson (Pán prsteňov, Hobit)! Takže bolo jasné, že si ju musím okamžite prečítať :D. Štruktúra knihy je veľmi zaujímavá, rozprávačkou je zavraždené dievča Susie, ktoré sa zo svojho neba pozerá, ako plynie život po jej smrti, a ako prebieha vyšetrovanie jej vraždy. Čitateľ vraha pozná už od začiatku, no ostatné postavy sa jeho identitu iba snažia zistiť. Príbeh je napísaný miestami až poeticky, s úvahami o živote a smrti, niekedy má filozofický nádych. Rozhodne sa nejedná o napínavý thriller, skôr o rodinnú drámu a zobrazenie toho, ako môže takáto tragédia ovplyvniť životy ľudí v malom meste. Okrem toho nádjeme v príbehu aj niekoľko fantasy prvkov (Susie a jej osobné nebo, odkiaľ sleduje dianie na zemi).


3. The Lord of Shadows - Cassandra Clare



Počet strán: 701
Žáner: YA fantasy (urban fantasy)
Dátum vydania: 23.5. 2017 (ANG), 30.11.2017 (CZ), 30.6.2018 (SK)
Hodnotenie na GR: 4,55/5* (30 000+x)
Moje hodnotenie: 4,5/5*

Keď Cassandra Clare vydá knihu, tak si ju proste prečítam. Jej svet Tieňolovcov je prepracovaný do najmenších detailov, postavy poznáme už niekoľko generácií, a preto je čítanie jej kníh unikátnym zážitkom. Samozrejme majú všetky jej série svoje muchy, hlavne v opakovaní niektorých tém (zakázaná láska), no jej postavy si zamilujete a všetky jej knihy sa čítajú takmer samé, aj keď majú 700 strán. Lord of Shadows ma bavil viac ako prvá časť série, Lady Midnight. Ak patríte k čitateľom čakajúcim na slovenské a české vydania - rozhodne sa máte na čo tešiť!

4. Undivided (Uvoľnení #4) - Neal Shusterman




Počet strán: 372
Žáner: YA, dystopia
Dátum vydania: 2014 (ANG)
Hodnotenie na GR: 4,48/5* (13 000+x)
Moje hodnotenie: 5/5*

Už minulý mesiac som sa rozplývala nad touto sériou (u nás zatiaľ vyšla len prvá časť s názvom Uvoľnení) a finále vôbec nesklamalo. Neal Shusterman sa hneď zaradil k autorom, od ktorých chcem prečítať všetko, čo kedy napísali, lebo píše skvelo. Jeho svet je komplexný, príbehy majú viac dejových línií a vrstiev, postavy sú prepracované a smerovanie deja sa nedá očakávať. Dokonca by som povedala, že táto séria sa mi páčila viac ako oveľa populárnejšie dystopické série (Divergencia, Hry o život), ktoré síce mali perfektné prvé časti, no pokračovania a finále už za veľa nestáli (záver Divergencie? urgh.). V tejto sérií stála každá časť za to. Veľmi veľmi odporúčam! (a nedávno mali všelikde u nás Uvoľnených vo výpredaji, na bux.sk tuším za 5 eur)

5. The Female of the Species - Mindy McGinnis



Počet strán: 352
Žáner: YA, krimi, mysteriózne, contemporary, thriller
Dátum vydania: 2016 (ANG)
Hodnotenie na GR: 4,48/5* (13 000+x)
Moje hodnotenie: 5/5*

"Takto niekoho zabijem" sú prvé slová knihy a vlastne celkom dobre vystihujú, o čom je. Alex Craft je dievča, ktoré vie, ako niekoho zabiť. Pred troma rokmi bola jej staršia sestra zavraždená a vrah slobodne odkráčal kvôli nedostatku dôkazov. Tak Alex zobrala spravodlivosť do vlastných rúk. Kniha zobrazuje, ako sa vysporiadava s násilnými myšlienkami, no zároveň aj to, ako sa znova zaraďuje do života a získava nových priateľov, dokonca lásku. No dá sa ujsť pred jej násilnými tendenciami? Mindy McGinnis dokázala vytvoriť perfektnú kombináciu thrilleru a contemporary, napísanú takmer štýlom úvahy. Dobré a originálne čítanie, rozhodnie nielen pre ženy. (P.S.: autorka sa zúčastnila aj môjho Blogtour projektu a poslala mi niekoľko podpísaných záložiek práve k tejto knihe, takže v najbližších dňoch/týždňoch očakávajte giveaway!)

6. The Pale Dreamer (The Bone Season #0.5) - Samantha Shannon




Počet strán: 78
Žáner: fantasy- urban fantasy, dystopia, YA
Dátum vydania: 2016 (ANG)
Hodnotenie na GR: 4,12/5* (13 000+x)
Moje hodnotenie: 4,5/5*

Neviem, ako je možné, že som túto novelu čítala až teraz, keďže The bone season patrí k mojim obľúbeným sériám. Tu sledujeme Paige, keď sa prvýkrát pripojila k svetu kriminálneho podsvetia pod krídlami Jaxona Halla a jej prvý prípad. Len škoda, že z tohto obdobia nie je celá kniha!

7. The Psychopath Test /Kdo je psychopat - Jon Ronson




Počet strán: 275
Žáner: non-fiction, psychológia, veda
Dátum vydania: 2012 (ANG), 2014 (CZ)
Hodnotenie na GR: 3,92/5* (87 000+x)
Moje hodnotenie: 5/5*

Neviem, či som divná, ale vždy ma fascinovali veci spojené s psychopatmi. Ako môžu existovať ľudia, ktorých amygdala nefunguje tak, ako má, dôsledkom čoho sú pre spoločnosť nebezpeční, keďže nie sú vôbec schopní empatie, ani širokého spektra emócií. V širokej populácií ich je približne 1%, no tvoria až štvrtinu populácie väzníc. Okrem toho ich je nadpriemerný počet na vysokých pozíciách vo firmách alebo v politike, keďže pri sledovaní svojich cieľov idú doslova "cez mŕtvoly". Presne o tom je táto kniha. Dozviete sa, akým spôsobom sa psychopatia diagnostikuje, no autor spomína aj históriu psychiatrie ako takej, ako aj jej najväčšie omyly. Centrálnou otázkou celej knihy je, ako je možné určiť, kedy je niekto psychicky chorý, kde je hranica medzi zvláštnym a neprijateľným? Ak vás zaujíma psychiatria, toto je "must read".

8. The Stranger - Albert Camus



Počet strán: 123
Žáner: non-fiction, psychológia, veda
Dátum vydania: 1942 (FR)
Hodnotenie na GR: 3,96/5* (491 000+x)
Moje hodnotenie: 3/5*

Ako klasiku mesiaca som si vybrala Cudzinca od Camusa. Už dávnejšie, na strednej škole, som čítala jeho Mor, ktorý bol mrazivý a skvelo napísaný, tak som niečo podobné očakávala aj od Cudzinca. Cudzinec je príbeh muža, ktorý sa dostane do väzenia, potom ako "zhodou náhod" na pláži zastrelí Araba. Nasleduje jeho pobyt vo väzení a úvahy o živote a smrti. Možno je to tým, že som práve dočítala knihu o psychopatoch, no počas celého čítania som nemohla striasť pocit, že náš hlavný hrdina je jedným z nich. Na začiatku knihy sa dozvie,že jeho matka umrela, čo v ňom neprebudí žiadne emócie, ak nie otrávenosť tým, že musí cestovať na jej pohreb. Nedostatok empatie vidíme aj v jeho vzťahu k Márií, ktorý je pre neho vyslovene sexuálny (čo je pre psychopatov typické) a samozrejme fakt, že na pláži zastrelil človeka iba preto, že "bolo horúco". Každopádne zaujímavé čítanie, aj keď miestami možno príliš depresívne.

Celkový súhrn vyzerá takto:
Počet prečítaných kníh: 8
Žánre: fantasy 3,  dystopia 1,  non-fiction 1 , krimi 2, klasika 1
Najobľúbenejšia kniha: The psychopath test
Najmenej obľúbená kniha: The stranger
Klasika mesiaca: The Stranger


Čo ste čítali vy? Zaujalo vás niečo z môjho zoznamu? Dajte mi vedieť! :3

3 komentáre:

  1. V septembri som prečítala len 4 knihy, lebo som trpela veľkou čítacou krízou :-D (už je zažehnaná, žiadne obavy)

    Takže 3x Lee Child a jeho Jack Reacher - Odpočívej v pokoji, Večerní škola a No Middle Name (zbierka poviedok čo o Reacherovi kedy Child napísal).
    Je to 21. a 22, časť a už spomínané poviedky, takže nováčikom neodporúčam (odporúčam začať prvým dielom série :-)) a zaslúžilým "reacherovcom" už je zbytočné čokoľvek písať :-)

    Potom som ešte prečítala od Daniela Heviera Buvibásničky a to je tradičná kvalita.

    Za október to bude lepšie, to môžem napísať už teraz.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. čítacia kríza je zlo! Ale hlavne, že je zažehnaná :3 Jeeej Buvibásničky zbožňujem!

      Odstrániť
    2. pre mňa bolo prekonanie samej seba, že som tú poviedkovú dala v angličtine ( v češtine nie je a ja by som to v danom rozpoložení nevydržala nevedieť, čo tam Child popísal :-d), lebo v angličtine nečítam, keďže čítam úchytkom po minútke sem a tam pri deťoch a to sa mi zle sústredí. V slovenčine mi to nevadí, ale v angličtine veľmi. Ale dala som to :-D (ja viem že dnes je to pre väčšinu ľudí bežné, ale ja som čítala naposledy odbornú literatúru na výške a to už predsa len nejaký rok je).

      Odstrániť

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.